Sterkere fellesskap gir et sterkere Porsanger

Innledning

Norge er et land med små, men økende forskjeller og store muligheter. Velferdssamfunnet er bygd på grunnverdiene i arbeiderbevegelsen - frihet, likhet og solidaritet.  Vi vil fortsette å bygge et inkluderende samfunn som gir mennesker muligheter.

Barn og unge i etableringsfasen er den viktigste ressursen i et samfunn som har ambisjon om å vokse og utvikle seg. Vår ambisjon er at Porsanger skal være en attraktiv bo-, arbeids- og fritidskommune også i fremtiden.

Det viktigste vi gjør for en bærekraftig utvikling er å tilrettelegge for et mangfoldig arbeidsliv og gode boforhold for barnefamilier. Det inkluderer også gode barnehager og skoler - og et aktivt fritidstilbud for barn, unge og voksne.

Livet i og rundt Porsangerfjorden og menneskene som bor her er vår viktigste ressurs.  Fjorden, elver og fiskevann, fjell og vidde ga menneskene som slo seg ned her et godt livsgrunnlag og store muligheter.

Samer, kvener og nordmenn bygde små og store samfunn rundt vår vakre og rike fjord. Etter hvert kom det flere til, og gjestfrihet ble et varemerke Porsangerfolket er viden kjent for.  Vårt naturlige fortrinn er menneskene og kulturen i samhandling med naturen.

Vi erkjenner at Porsangersamfunnet over tid har stått i tøffe omstillinger, blant annet med nedbygging av forsvaret. Vi står også overfor store utfordringer i årene som kommer når vi skal tilrettelegge for vekst og utvikling, samtidig som vi skal inn i ny omstilling.

Kommunene i Norge utfordres av nasjonale politiske føringer, omstillingen av norsk økonomi og internasjonale svingninger. Det vil gi oss strammere rammer når vi skal prioritere i årene som kommer.

Porsangersamfunnet har bygd en verdifull omstillingskompetanse over tid. Porsanger Arbeiderparti er beredt til å spille på lag med næringsliv, innbyggere, nabokommuner og andre for å utvikle regionen, fylket og landsdelen med utgangspunkt i våre naturgitte fortrinn.

Vi tar historien med når vi skal ruste Porsanger for fremtiden. Porsanger Arbeiderparti vil fortsette å bygge hele Porsanger – sammen med alle de som har valgt å slå seg ned langs Porsangerfjorden. Til det trengs en fremtidsrettet forvaltning av naturressursene og en miljørettet innsats som både utvikler og bevarer. Vi vil overlevere Porsanger til generasjonene som kommer etter oss i en tilstand som gir liv til fjorden i et evighetsperspektiv.

Porsanger Arbeiderparti vil

• tilrettelegge for vekst og utvikling i hele Porsanger, på lag med menneskene og naturen
  • satse på livet i og rundt Porsangerfjorden, og å øke verdiskapinga med utgangspunkt i det rike ressursgrunnlaget vi har tilgjengelig
  • gi våre barn og unge et trygt og stimulerende lærings- og oppvekstmiljø, der deltakelse, inkludering og medvirkning skal stå i sentrum
  • utjevne forskjeller og gi mennesker muligheter
  • tilrettelegge for aktivitet som forebygger og stimulerer både den psykiske og fysiske helsa gjennom hele livet
  • sikre et fremtidsrettet og moderne tjenestetilbud, i tråd med lovkrav og innbyggernes behov
  • fortsette arbeidet med å sikre en stabil og forutsigbar kommuneøkonomi

Hva har vi gjort i perioden 2015 - 2019?

Politikk handler først og fremst om prioritering. Arbeiderpartiet ønsker en rettferdig fordeling, og mener vi løser de store oppgavene best i fellesskap. En av de store oppgavene handler om å utjevne forskjeller og gi mennesker like muligheter, uavhengig av hvor de bor i landet eller om de er fattig eller rik.

Dette har også vært Porsanger Arbeiderpartis utgangspunkt når vi har jobbet for en positiv samfunnsutvikling og fremtidsrettede velferdstjenester til beste for innbyggerne i Porsanger.

På tross av at vi ikke har vært del av et naturlig flertall i kommunestyret, er vi fornøyde med mye av det vi har fått utrettet sammen med våre samarbeidspartnere og opposisjonen i kommunestyret. Uten gode relasjoner og samarbeid er det vanskeligere å lykkes med god utvikling.

Når Porsanger Arbeiderparti skal oppsummere valgperioden fra oktober 2015 til januar 2019, vil vi trekke frem noen av resultatene vi har levert på mange områder.

Vi har jobbet for hele Porsanger!

- Å bygge hele Porsanger innebærer en aktiv distriktspolitikk, og vi reverserte skolenedleggelsen i Børselv og ungdomstrinnet i Billefjord allerede høsten 2016.

- Vi tilrettelegger for at eldre i hele Porsanger kan bo hjemme lengst mulig gjennom en satsing på hjemmesykepleien. Velferdsteknologi er en løsning vi vil stimulere til å bruke for de det passer for. Vi har videreført avtalen med Solbrått, og dekker noe av pleiebehovet for våre eldre gjennom denne prioriteringen.

- Masterplanen for resiselivssatsingen destinasjon Sápmi Porsanger ferdigstilles våren 2019, og vil gi muligheter for nye arbeidsplasser i hele kommunen.

- Vi jobber aktivt med å realisere deponering av overskuddsmassene fra Skarvbergtunnellen til industrianlegg i Smørfjord. Vi håper å se en endelig avklaring på prosjektet i løpet av våren 2019.

- Porsangerfjorden har vært et viktig fokusområde denne perioden, og vi vil følge opp det igangsatte påvirkningsarbeidet for å sikre en fremtidsrettet forvaltning av fjorden, samt utvikling av havnene i området vårt.

Ansvarlig økonomistyring var et mål for oss da vi gikk inn i denne valgperioden. det har vært krevende på grunn av et manglende flertall i kommunestyret. Til tross for et ustabilt flertall, har vi igjen med et Arbeiderparti-ledet kommunestyre kommet ut av ROBEK. Moderate låneopptak og stabilt folketall har gitt oss denne muligheten.

Rådmannens stab er styrket med HMS-koordinator og controller. Dette er et ledd i en langsiktig prosess på å effektivisere driften gjennom blant annet digitalisering, reduksjon av sykefravær og stabilisering/rekruttering av nøkkelpersonell, gjennomgang av innkjøpsrutiner, mv.

Er du enig med Porsanger Arbeiderparti om Sterkere fellesskap gir et sterkere Porsanger?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker