Porsangerfjorden og primærnæringene

Livet i og rundt Porsangerfjorden er grunnmuren vi bygger fremtida på

Livet i og rundt Porsangerfjorden er livsgrunnlaget for en stor del av befolkningen. Spesielt gjør dette seg gjeldende i bygdene våre, men vi har sterke miljøer innenfor både landbruket, reindrifta og fiskeriene også i kommunesenteret vårt. I lys av historien har menneskene rundt fjorden finnet måter å leve sammen på og høste av naturen.

Tradisjonelt har kombinasjonsnæringer stått sterkt i vårt område. Vi vil tilrettelegge for at bønder, reindrifta og fiskerne skal ha en fremtid i Porsanger. Med våre enorme muligheter må vi sikre en forsvarlig forvaltning og arealbruk av både sjø og landområdene i Porsanger.  Samhandling og dialog er nøkkelen til en god forvaltning som sikrer primærnæringene for fremtida.

Porsanger Arbeiderparti vil

• satse videre på primærnæringene våre, som er det opprinnelige grunnlaget for bosetting og verdiskapinga i og rundt fjorden vår.
  • jobbe for å etablere rekrutterende tiltak for oppstart av nye og overtakelse av eksisterende landbruk og skogbruk.
  • bevare LNF områder som kan utnyttes til landbruksformål i fremtiden og arbeide for at brakk jord blir fruktbar jord.
  • i samhandling med reindriftsnæringa jobbe for en bærekraftig reindrift og avklarte beitearealer
  • jobbe for at binæringer til reindrifta, f.eks duodji og formidling av kultur og tradisjon, får gode rammevilkår. Dette vil på sikt også bidra til å styrke Porsangers posisjon som reiselivsdestinasjon
  • tilrettelegge for landing av fisk og sjømat i Porsanger.
  • jobbe sammen med nabokommuner og fagmiljøer for en bærekraftig forvaltning av ressursene i Porsangerfjorden.
  • sikre at befolkningen langs fjorden kan høste av sei, torsk, kveite og andre arter i et generasjonsperspektiv. Porsangerfjorden er sårbar, og vi ønsker ikke at trålfiske eller fiske med aktive redskaper skal tillates.
  • Si nei til ytterligere etableringer av åpne oppdrettsanlegg i Porsangerfjorden, inntil en finner løsninger som gir bedre garantier for å bevare miljøet i fjorden, og vi vil jobbe for å sikre villaksbestanden.

Er du enig med Porsanger Arbeiderparti om Porsangerfjorden og primærnæringene?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker