Et mangfoldig arbeids- og næringsliv

Folkan, fjorden & fellesskapet

Folkan er vår aller viktigste ressurs. Fjorden er livsnerven. Og det er i sterke fellesskap vi får skapt nye muligheter av et rikt og mangfoldig ressursgrunnlag.

Flyplassen og Forsvaret er viktige premisser for en positiv befolkningsutvikling i fremtiden. Porsangers strategiske beliggenhet midt i Finnmark, naturgrunnlaget vårt, forsvaret, flyplassen og menneskene utgjør grunnlaget for fremtidig vekst.

Mangfoldet innenfor handel- og service, offentlige arbeidsplasser, entreprenør-virksomhet og primærnæringene er vår fremste mulighet til å rekruttere ungdom til å etablere seg hos oss. Forsvaret er vedtatt gjenoppbygget på Porsangmoen, dette blir også et viktig satsingsområde for oss som kommune.

Med vår sentrale beliggenhet midt i Finnmark, samt engasjerte og aktive mennesker har Porsanger etablert seg som arrangementskommunen i Finnmark. Sammen med frivillige organisasjoner vil vi sette dagsorden for å utvikle arrangementene våre og trekke flere gjester til Porsanger.

Lakselv lufthavn Banak danner grunnlaget for å videreutvikle Lakselv som logistikk-nav i Finnmark. Med vår sentrale beliggenhet og vår lange rullebane ligger alt til rette for at Lakselv blir den foretrukne hub’en for eksport av sjømat, samt tar imot charter-gjester fra hele verden som ønsker å besøke Sápmi og Arktis.

For reiselivet vil det være avgjørende at det bor folk i hele kommunen og at vi har aktiviteter å by på basert på våre naturgitte fortrinn. I distriktene skapes store verdier basert på naturgrunnlaget, som sammen med både den kvenske og samiske kulturen står sentralt i arbeidet med å sikre bosetting og arbeidsplasser i hele Porsanger. Det er her det største mulighetsrommet for utvikling innen reiseliv åpner seg.

Porsanger Arbeiderparti vil

• tilrettelegge for verdiskaping og arbeidsplasser i hele Porsanger med mål om å fortsatt være en attraktiv bo- og arbeidskommune i fremtiden. Vi får et sterkere Porsanger ved å ta naturressursene i bruk, der de er.
  • jobbe for å videreutvikle Lakselv som regionsenter og handels- og servicesentrum, samt tilrettelegge for utvikling av arrangementskommunen Porsanger.
  • jobbe for at vi også i fremtiden har en god kombinasjon av offentlige og private arbeidsplasser, dette gjør vi gjennom en aktiv nærings- og arbeidslivspolitikk.
  • fortsette arbeidet sammen med Avinor og andre naturlige samarbeidspartnere med å utnytte Lakselv lufthavn Banak sin unike posisjon som fremtidig knutepunkt for både frakt av sjømat og mottak av turister.
  • sammen med Finnmark Landforsvar, Heimevernet og hæren vil vi tilrettelegge for at flest mulig av de ansatte ønsker å bo i Porsanger. Da må vi legge til rette for attraktive arbeidsplasser eller studiemuligheter for ektefeller/samboere. Vi må ha gode barnehager og skoler og vi må ha attraktive fritidstilbud og muligheter.
  • jobbe sammen med reiselivsnæringen, nabokommuner, Finnmark fylkeskommune, Nordnorsk reiseliv, mfl for å utvikle Porsanger, Midt Finnmark og Sápmi til en attraktiv destinasjon i Finnmark.
  • søke etter muligheter for nyskapende, moderne og bærekraftig industri for fremtida.
  • satse på gründere og entreprenørskap.

Hva har vi gjort i 2015 - 2019?

Vi har blant annet

- deltatt aktivt og påvirket den politiske prosessen rundt etablering av Finnmark landforsvar og kavaleribataljon i Porsanger i et tverrpolitisk samarbeid ledet av ordføreren.

- etablert snuhavn, og videreutviklet samarbeidet med Nordkappregionen havn og Visit Nordkapp. I tillegg har vi igangsatt et større arbeid med reiselivsutvikling i Porsanger.

- initiert og igangsatt arbeidet med en masterplan for destinasjon Porsanger og Karasjok, som blir klar i løpet av våren 2019. I tillegg jobbes det aktivt med salg av Lakselv havn og flyplassen for cruise og charter.

- Sammen med nabokommuner er Sápmi næringshage etablert med til sammen fem stillinger i regionen. Til sammenlikning hadde forløperen Indre Finnmark Utviklingsselskap en stilling.

- Vi har også gjennom ordfører deltatt aktivt opp mot beslutningstakere i Avinor og påvirket prosess om å beholde rullebanelengda, Lakselv lufthavn.

- Vi har bidratt til etablering av Lakselvterminalen, som et viktig tiltak for å utvikle Lakselv som logisitikk-nav i Finnmark. I tillegg har vi bidratt til etableringen av flyfraktrute Banak – Gardermoen.

- Samarbeidet med nabokommuner og andre samarbeidspartnere som Avinor, er avgjørende for å lykkes med å ta ut potensialet i flyplassen og Finnmark.

- Vi har søkt samarbeid og medlemskap i Vest Finnmark regionråd og deltar aktivt der.

- Landbruksprosjektet Sápmi Agri er videreført sammen med nabokommuner.

- Vi har bidratt til å tilrettelegge for realisering av nye boligutbygginger i Lakselv i regi av private aktører.

- Teknisk etat er omorganisert til to avdelinger: Utviklingsavdelingen og Avdeling for kommunalteknikk og beredskap, og vi ser resultatet gjennom raskere saksbehandling og bedre tilgjengelighet for næringslivet.

Planarbeidet er i god prosess

Porsanger har en kommuneplan fra år 2000. Dette skaper utfordringer for utvikling og utbygging, noe som medfører økt press på dispensasjoner. Et oppdatert planverk vil forenkle søknadsprosessene. Dette er et omfattende arbeid, og mye av grunnlaget for å komme i havn med ny kommuneplan er gjort. Vi er i god flyt med både samfunnsplan og arealplan, som forventes ferdig i løpet av 2019.

På tross av mangelen på en overordnet plan har vi i perioden blant annet vedtatt jordbruksplan, utviklingsplan for skole og arbeidsgiverstrategi. Vi er i gang med barnehageplan, kulturskoleutvikling, helse- og omsorgsplan, innkjøpsstrategi, veteranplan, handlingsplan mot fattigdom, Tryggest, mv.

Er du enig med Porsanger Arbeiderparti om Et mangfoldig arbeids- og næringsliv?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker