Budsjett 2021 - Økonomiplan 2021 - 2024

Porsanger AP, SP og SV legger frem et budsjett i balanse, i ei krevende tid med omstilling. Vi er under administrasjon av fylkesmannen (ROBEK) og har begrenset handlingsrom, men vi har langsiktige ambisjoner for Porsangersamfunnet med befolkningsvekst som målsetting.

Arbeiderpartiet v/Roy Myrheim, tlf 97667695

Senterpartiet v/Jon Nikolaisen, tlf 93073877

Sosialistisk Venstreparti v/ Sylvi Johnsen, tlf 91837919

Å dekke inn tidligere års underskudd over lengere tid enn det som er vedtatt vil kreve forhandlinger med fylkesmannen, og vi må vise til at vi har en god plan som skal sikre at vi får betalt ned tidligere års underskudd. Vi vet at fastlegekrisa i 2017 og 2018 er en del av årsaken til økte kostnader. Og vi vet at det er gjort en formidabel jobb på å omstille Porsanger kommune som organisasjon. Derfor har også tro på at det er mulig å videreføre omstillingsarbeidet på en måte som gir oss et økt handlingsrom i årene som ligger foran oss.

Covid-19 og flommen i juni var kraftfulle signaler om sårbarhet i organisasjon og samfunn. Dette forsterker behovet for å bygge disposisjonsfond, som gir buffere når kriser oppstår. Uten eksterne inntektskilder som Havbruksfond eller konsesjonskraft, er et målrettet arbeid med etablering av nye arbeidsplasser en fortsatt prioritet for oss.

Omstilling og effektivisering

Kommuneøkonomien er stram, og vi erkjenner at regjeringen gir oss null vekst neste år. Samtidig er vi optimistisk når vi nå vi begynner å se god effekt av den omstillingen vi har gjort i 2019 og 2020. Det er et tålmodig arbeid, og vi ser det nødvendig å fortsette å holde fast på et nøkternt budsjett, som tar høyde for ytterligere omstilling i tida som ligger foran oss.

Konkret har Porsanger kommune redusert med nærmere 30 stillinger i 2019 og 2020, fordelt på alle sektorer. Vi ser en innsparingseffekt innen helsetjenestene våre, skole, voksenopplæring, brann, gatelys, og vi jobber med mål om å redusere antall kvadratmeter bygg, som også vil gi effekt fremover.

Politisk organisering

Det er naturlig å ta debatten om politisk organisering i lys av de endringene som er gjort i organisasjonen, men også i et tverrfaglig perspektiv, der mange tjenester følger lovkrav som gir lite rom for lokalpolitisk styring i det daglige.  Ettersom strategi, kvalitet og økonomi er det viktigste å se også i et tverrfaglig perspektiv, kan utvalg for oppvekst og kultur og helse- og omsorg slås sammen til et levekårsutvalg, og dermed gi en bedre helhetlig uttelling. Målet må også her være best mulig ressursutnyttelse.

Lærlinger

Vi har vedtaksført et mål om to lærlinger pr tusen innbyggere, dvs minimum åtte totalt. Dette vil vi prioritere høyt, som en del av samarbeidet med Lakselv videregående skole og næringslivet for å utdanne ungdommene våre til samfunnets behov.

Midt Finnmark samarbeidet

Midt Finnmark samarbeidet begynner å bære frukter, konkret gir dette seg uttrykk i det regionale plankontoret, som er under oppbygging. 7,5 mill i ekstern finansieringi en fem-års periode gi god drahjelp, og vi er godt i gang med å jobbe frem samarbeid også på andre områder for å styrke fagmiljøene i Midt Finnmark regionen, sammen med Nordkapp, Lebesby og Gamvik.

Forsvaret

Forsvarets oppbygging begynner å gi ringvirkninger. Det bygges både boliger og næringsbygg, og vi er glade for at det ser ut til å bli lys i bygningsmasse som har stått tomme over tid. Det vil etter hvert gi positiv effekt for kommunens skatteinngang.

Mange av forsvarets ansatte har flyttet til Porsanger. Samtidig vet vi at mange velger å pendle pga familiesituasjon. Dette er ikke bare negativt, det gir jo også godt grunnlag for å drifte direkteruta til Gardermoen. Samtidig vet vi at mange kan være pliktige til å bo der de har døgnhvile, uten at de gjør det. Flere mennesker i leir, betyr også økt trykk på kommunehelse- og andre tjenester. Dette er saker vi vil følge opp i dialog med forsvaret.

Samfunnskontakt

Den omstillingen vi har lagt bak oss på teknisk og forsvarets etablering gir oss nå rom til å sette av ressurser til å etablere en samfunnskontakt, som skal følge opp forsvaret, næringslivet og informasjonsflyten mellom kommune og samfunn. Dette er en etterlengtet funksjon som vil gi utviklingsarbeidet en ny giv.

Plan- og utviklingsarbeidet skal videreføres

Vi har igangsatt arbeidet med å forprosjektere ny barnehage og helsehus. Dessverre har ressurs-situasjonen satt begrensninger på hvor langt dette arbeidet har kommet. Det er et mål å ferdigstille arealplanen første halvår 2021, det vil gi oss et annet handlingsrom til å jobbe med samfunnsplan og nevnte utviklingsprosjekter, mv.

Eldrebølgen og demografiutvikling

Helse- og omsorgsplanen og plan for folkehelse må sees i sammenheng med samfunnsplanen og med en Leve hele livet strategi, som vi ønsker å få til en bredest mulig involvering i. Bærekraftsmålene vil være en ledestjerne å styre mot når vi kommer i gang med dette arbeidet.

På tross av mange positive faktorer som gir god grunn til optimisme, har vi dessverre registrert at årets befolkningsutvikling slår negativt ut for oss. Forsvarets etablering av nye arbeidsplasser demmer dessverre ikke opp for at vi opplever et svært høyt antall dødsfall og færre fødsler i år.

Vi vet av fremskrivninger at antallet eldre vil øke, og at det tvinger oss til nye grep. Leve hele livet er en viktig satsing, og vi skal ha høyt fokus på dagtilbud og velferdsteknologi for å gi flere muligheten til å bo hjemme lengere. Å forprosjektere nytt helsehus er en del av strategien for å vurdere alternative modeller som kan gi innsparinger på drifta i fremtida.

Bolig og eiendom

Mangelen på boligtomter har lenge vært etterspurt, og det er et sunnhetstegn at vi har lokale entreprenører som har sett muligheten og har igangsatt viktige boligprosjekter målrettet mot forsvarets og samfunnet behov or mindre boenheter. det planlegges også for boligtomter, og vi vil støttet opp om private aktørers initiativ, i tråd med arealplanen som skal vedtas til neste år.

Retaksering av eiendomsskatt har vært et tema, og satsene er nå justert til 2020-verdi og redusert til makstaket på 4 promille. For næringseiendommer er satsene satt ned fra 7 til 6 promille for å bøte på at økningen kan bli høy som følge av retaksering og omlegging av regler (jfr eiendomskattenemnda). Vi ber kommunedirektøren komme tilbake til kommunestyret med en orientering når vi har fått full oversikt over dette.

Børselv oppvekstsenter

Vi tror på Porsangersamfunnet og med de endringer vi har sett i verden de senere år, styrker det oss ytterligere i troen på at livskraftige bygder er en del av Porsangers attraksjonskraft. Demografiutvalget ledet av Victor Normann, som akkurat har lagt frem sin rapport, underbygger at det må jobbes aktivt for å hindre at unge flytter fra distriktene.

Vi registrerer at det i perioden 2015 – 2019 har flyttet mange unge til bygdene våre. Børselv står for 15% av befolkningsøkningen i Porsanger, Billefjord ca 30% og Lakselv ca 55%. Og med 9 barn i barnehagealder, gir det optimisme i Børselv. Ser vi på utviklingen i et 20-års perspektiv mistet KOS-området 54% av innbyggerne i perioden 1999 – 2019. Olderfjord skole ble lagt ned i 2008. Til sammenligning har Børselv og Billefjord en reduksjon på 28% av innbyggerne i samme periode.

Børselv oppvekstsenter, med skole og barnehage, er valgt som tiltak i to år. Vi oppretter et barnehagetilbud med tanke på barnets beste og tidlig innsats. Når vi har dette perspektivet nå er det fordi vi har et underskudd på 18,1 mill, som i utgangspunktet har krav om inndekning i løpet av de neste to årene. Kommunedirektøren har foreslått å dekke det inn over tre år- Vi ønsker å bruke 4 år. Det mener vi er best for Porsanger samfunnet og krever dialog med fylkesmannen.

Samfunnsplanen skal ha prioritet i 2021, og å diskutere fremtidas Porsanger i lys av de mulighetene og utfordringene vi står i, blir ekstra viktig.

Kulturskole

Det ligger foran oss en kulturskolereform, som målsetter seg at kulturskolen blir en mer integrert del av skolen. Dette arbeidet vil vi prioritere, og når vi velger å følge kommunedirektørens forslag om nedtrekk er det midlertidig, -til vi har dekket tidligere års underskudd. Vi vil prioritere ressurser tilbakeført kultursektoren så snart det lar seg gjøre økonomisk.

Tre stammers møte

Kvensk språksenter ble etablert i 2019, og vi ser allerede god effekt av en enda større interesse for å lære kvensk, med fulltegnet akademisk grunnkurs til våren. På samme måte har samisk språksenter bidratt til at mange i årenes løp har kunnet ta studiepoenggivende kurs fra UiT i samisk. Dette arbeidet må fortsette, og vi ber kommunedirektøren vurdere effekten av mer tilgjengelige og kortere kurs- og studietilbud, også på kveldstid, for å gi flere muligheten til å lære språk.

Ajanas barnehage er foreslått flyttet inn i egen avdeling i lakselv barnehage. Vi skal ivareta det samiske språket og vi ønsker ikke å utvikle den samiske barnehagen vår gjennom en budsjettprosess som oppleves som svært negativt. Å nå målene med å ivareta samisk språklig barnehage er viktig for oss. Vi prioriterer ikke besparelse på flytting av barnehagen i 2021. Men vi ønsker å signalisere en styrt endring for et bedre barnehagebygg fra 2022. Det er viktig at prosessen er inkluderende for foreldre og personal. Vi vil bruke tiden fremover på å være en ansvarlig og inkluderende barnehageeier i samsvar med foreldre og andre ressurser. Denne prosessen vil også være med på å synliggjøre hvilke økonomiske tiltak som må til for måloppnåelsen med å gi et samiskspråklig barnehagetilbud med kvalitet og kvantitet.

Vi venter på å få den samiske språkplanen til politisk behandling. Dette vil være en viktig del av samfunnsplanen, der vi må ta stilling til hvordan vi tilrettelegger for å styrke både samisk og kvensk språk og kultur i Porsanger.

Scooterløyper

I forbindelse med ny scooterløypeforskrift er det avdekket et behov for en tilrettelegging av det nye løypenettet når det blir vedtatt. Det er beregnet et kostandsoverlag på 1,7 mill kroner i investeringsbudsjettet, noe vi ikke har sett det mulig å prioritere nå. Vi ber kommunedirektøren utrede om dette kan gjøres til selvkost i form av en scooterløypeavgift.

Varmebassenget

Vi har valgt følge kommunedirektørens råd om å utseksjonere varmebassenget, men vil be om at det gjøres en utredning på å reparere og renovere varmebassenget i et kort- og langsiktig perspektiv. Dette med bakgrunn i at vi mener det kan være vanskelig å få det solgt uten et kostnadsbilde, samt at vi ser det som et godt folkehelse- og rehabiliteringstiltak.

Menighetsrådet

Menighetsrådet har søkt kommunen om økt økonomisk støtte for å avhjelpe deres krevende økonomiske situasjon. Vi møter dem på 150.000 kroner i direkte støtte, og kommunedirektøren har tilbudt lokaler i rådhuset som vil gi lettelser i husleiekostnadene.

Privatisering av tjenestetilbudet. Det er flere tiltak som konkurranseutsetter kommunale tjenester. Vi ønsker å holde en sosial og offentlig profil, og vil være varsom med å privatisere offentlige tjenester. Det vi derimot skal være tydelig på er å utvikle tjenestene våre. Utredninger for gjennomgang av tjenestene gir oss kunnskap om oss selv, og det er vi positive til.